Brzuch po porodzie – ciąża, wygląd, dieta i ćwiczenia

Brzuch po porodzie – ciąża, wygląd, dieta i ćwiczenia

Brzuch po porodzie to dla wielu kobiet duża bolączka po porodzie. Zadajemy sobie pytania: kiedy  wróci do normy, dlaczego nadal jest taki duży, co zrobić, żeby był ładniejszy. W tym artykule  postaram się odpowiedzieć na większość z nich.  

brzuch po porodzie

Jak wygląda brzuch po porodzie?  

Kiedy jesteśmy w ciąży, w naszym ciele dochodzi do bardzo wielu zmian. Inaczej pracuje nasz  układ krążenia, układ oddechowy, układ ruchu, inaczej wygląda nasze ciało. Największe zmiany  widać jednak po naszym brzuchu. Od drugiego trymestru wykonuje bardzo ciężką pracę, gdyż musi zadbać o miejsce dla rozwijającego się dziecka, jednocześnie dbając o odpowiednią pracę narządów wewnętrznych. U zdecydowanej większości kobiet dochodzi wówczas do powstania  rozejścia mięśnia prostego brzucha i jest to całkowicie fizjologiczne i wręcz pożądane. Więcej o  rozejściu przeczytasz tutaj: ROZEJŚCIE MIĘŚNIA PROSTEGO BRZUCHA.

Ale dlaczego tak jest, że część kobiet wychodzi ze szpitala z małym brzuszkiem, a część jeszcze  przez jakiś czas otrzymuje gratulacje z okazji ciąży? Trudno odpowiedzieć na to pytanie  jednoznacznie. Za taki stan rzeczy odpowiadają zarówno geny, jak i nasz styl życia (nawyki  ruchowe, żywieniowe, ewentualne problemy w obrębie kręgosłupa itp.). Nie bez znaczenia jest  również rodzaj porodu, gdyż cesarskie cięcie jest dużym obciążeniem dla mięśni i ich funkcja  zostaje zaburzona.  

Brzuch po porodzie może być zarówno podobny do tego sprzed ciąży, jak i zdecydowanie  większy i przypominający brzuszek ciążowy. Może być pokryty rozstępami, a może być zupełnie  gładki. Nie ma jednej definicji i jednego „słusznego” wyglądu.  

Jak długo utrzymuje się brzuch po ciąży?  

To kolejne pytanie, na które nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Są kobiety, u których zmiany  cofają się samoistnie w dość krótkim czasie, a są takie, które potrzebują wsparcia specjalistów  nawet kilka lat po porodzie.  

Bardzo często jednak nie mamy świadomości, że już przed ciążą i w trakcie jej trwania możemy  podjąć działania dla sprawnie funkcjonującego brzucha. Kobiety, które stosują zbilansowaną dietę, są aktywne fizycznie, mają większą szansę na szybki powrót do sprawności po porodzie  niż kobiety, które dopiero po urodzenia dziecka wprowadziły zmiany.  

Musimy pamiętać, że każde ciało jest inne i porównywanie się do innych kobiet nie jest dobrym  pomysłem. Warto przywiązać uwagę do tego na co MY mamy wpływ i podjąć działania, które  będą celem samym w sobie (np. podjęcie regularnej, dopasowanej do nas aktywności fizycznej,  zmiana odżywiania), a nie np. zgubienie określonej liczby kg. Ciało po ciąży to już nie jest to samo  ciało co przed. Warto mieć to na uwadze.  

jak pozbyć się brzucha po porodzie

Jak pozbyć się zwisającego brzucha po ciąży?  

W tym celu warto skorzystać z pomocy fizjoterapeuty/tki urofizjologicznego/ej. Bardzo często  podejmując działania mające na celu poprawę funkcjonowania brzucha i ciała zmienia się jego  wygląd. To na czym zależy specjaliście to pomoc w powrocie do odpowiedniej pracy mięśni  (szczególnie mięśnia poprzecznego brzucha i mięśni dna miednicy).  

Nie ma jednego skutecznego rozwiązania dla wszystkich, dlatego warto skonsultować wygląd  brzuszka z kimś, kto podejdzie do nas indywidualnie.  

Zawsze podstawą będzie odpowiednio dopasowana aktywność fizyczna, zdrowa, zbilansowana  dieta (warto przeczytać artykuł: najważniejsze zasady zdrowego odżywiania), nawodnienie (szczególnie, gdy karmimy piersią). Będą kobiety, u których może się okazać,  że to zbyt mało, jednak bez wprowadzenia tych zmian nie warto podejmować się zabiegów z  zakresu medycyny estetycznej, zabiegów operacyjnych, gdyż efekty mogą być nietrwałe. 

Jak zadbać o brzuch po porodzie?  

Podsumowując, nie ma jednej uniwersalnej recepty na przywrócenie wyglądu brzucha sprzed  ciąży. Bardzo duże znaczenie mają geny, nasze nawyki sprzed ciąży, to czy byłyśmy aktywne, ile  kg nam przybyło przez ciążę, jak pracują nasze mięśnie. 

Aby zadbać o brzuch po porodzie, zadbajmy o podstawy: 

  • Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna,  
  • Zbilansowana dieta, 
  • Nawodnienie. 

jak zadbać o brzuch po porodzie

Jeżeli nadal nie odpowiada nam wygląd brzucha, możemy sięgnąć po bardziej inwazyjne  sposoby. Jednak bez zmian w codziennym funkcjonowaniu, nawet one nam nie pomogą. Powrót do sprawności po porodzie to proces. U niektórych dłuższy, u niektórych krótszy. Każde  ciało jest inne i inaczej będzie reagowało. Aby go przyspieszyć, polecam wizytę u fizjoterapeuty/ tki uroginekologicznego/ej, a później konsultację z trenerem, który również ma wiedzę w doborze  odpowiedniej aktywności dla kobiety po porodzie i może poprowadzić proces zmian dalej.  W razie wątpliwości i pytań, możesz skontaktować się ze mną poprzez maila:  kontakt@trenerkamam.pl

jak schudnąć po porodzie z brzucha

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.