Przyczyny trudności szkolnych u dzieci – zrozum swoje dziecko

Przyczyny trudności szkolnych u dzieci – zrozum swoje dziecko

Zastanawiasz się, jakie mogą być przyczyny trudności szkolnych u dzieci? Jak temu zaradzić? Przede wszystkim zrozum dziecko. O tym opowiada Hanna Rychlik.

przyczyny trudności szkolnych u dzieci

Niepowodzenia szkolne u dzieci – zrozum swoje dziecko

Czy zdarzyło ci się pomyśleć o swoim dziecku, że jest dziwne? Czy zdarzały się sytuacje, w których zaskoczona byłaś jego zachowaniem? Dlaczego tak zrobił, dlaczego tak zareagował? A może jego codzienne wyzwania takie jak pójście do szkoły, przejmowanie się sprawdzianami, kartkówkami, brak wiary w siebie – irytują cię po prostu.

Pomyślisz jak można się aż tak denerwować takimi błahostkami? A do tego jest nieporadne, nie potrafi celnie kopnąć piłki czy przenieść posiłków z kuchni do dużego pokoju (zawsze coś strąci, coś mu się wyleje …ufff).

Rodzicielstwo – to rola do której nikt nas nie przygotowuje. Nie ma kursów, szkoleń, przedmiotów w szkole: „Jak zostać idealnym rodzicem”.  Zadajmy sobie tutaj pytanie: Czy w ogóle istnieje pojęcie – IDEALNY RODZIC? Co ty uważasz? Moim zdaniem nie ma. Myślę jednak, że warto się zastanowić co możesz zrobić, by być wystarczająco dobrą mamą? 

Zacząć możesz od głębokiego wsłuchania się w potrzeby własnego dziecka. Jest to możliwe w momencie, gdy jesteś obecna tu i teraz i go nie oceniasz. Nie martwisz się tym co będzie jutro w pracy, nie denerwujesz się, że nie zdążysz zrealizować projektu na czas. Gdy jesteś spokojna, łatwiej będzie ci być uważną by otworzyć się na potrzeby dziecka. Nie porównuj się do niego (ja to w jego wieku byłam zupełnie inna) i nie porównuj go z innymi dziećmi.

Zaakceptuj dziecko takim jakie jest. Jeśli zrozumiesz z czym ono się mierzy, co sprawia mu trudność – docierając do przyczyn jego wyzwań, łatwiej będzie ci znaleźć dla niego pomoc i dostępne  rozwiązania. W określeniu potrzeb twojego dziecka pomogą ci m.in.:

  • uważne słuchanie,
  • szczera i nieoceniająca rozmowa (szanuj zdanie dziecka i nie śmiej się z jego poglądów, odczuć)
  • obserwowanie dziecka w różnych sytuacjach (czy są sytuacje, czynniki wyzwalające jakieś jego zachowanie, a także to jak się bawi, w jaki sposób się porusza, siedzi, pisze itp.),
  • zwracanie uwagi na jego samopoczucie oraz towarzyszące mu emocje.

Dzieci i młodzież różnią się od siebie tak jak my dorośli. W życiu codziennym są momenty w których brakuje nam zrozumienia i co za tym idzie sprawnej komunikacji z dzieckiem. Błędy w systemie wychowania i edukacji często biorą się z niewiedzy. Jakie mogą być przyczyny trudności szkolnych u dzieci, zachowań dziecka, jego niepowodzeń?

Jakie mogą być przyczyny trudności szkolnych u dzieci?

PRZYCZYNA MOŻE TKWIĆ GŁĘBIEJ. Jeśli będziemy dobrymi obserwatorami to sytuacje dnia codziennego mogą nam pokazać w jakich obszarach dziecko nie do końca sobie radzi. Jeśli dziecko: 

  • ma trudności w przepisywaniu treści z tablicy do zeszytu (np. myli linijki),
  • ma trudności z nauką jazdy na rowerze,
  • jest niezdarne (nie potrafi przenieść kubka herbaty nie rozlewając jej),
  • nie lubi nowych miejsc i unika ludzi,
  • nie potrafi usiedzieć na krześle – ciągle się wierci,
  • ma nieprawidłową postawę ciała,
  • ma trudności ze złapaniem piłki na lekcji wychowania fizycznego,
  • unika aktywności fizycznej,
  • jest labilne emocjonalnie,
  • nie lubi ubierać niektórych ubrań – drażnią go faktury,
  • krępują go paski od spodni lub gumki w spodniach,
  • ma słabą koncentrację,
  • nie lubi pisać, ma nieprawidłowy chwyt, szybko się męczy.

To takie objawy mogą świadczyć o tym, że układ nerwowy nie radzi sobie z przetwarzaniem bodźców.  Jedną z przyczyn występowania powyższych objawów u dziecka mogą być niezintegrowanych odruchy. I tutaj kilka słów o odruchach, które to są reakcją ciała kierowaną przez nasz układ nerwowy w odpowiedzi na informacje płynące z układu dotykowego, wzrokowego, słuchowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, smakowego i węchowego. Pełnią w naszym życiu m.in. rolę ochronną. Aby funkcjonowały prawidłowo muszą pojawić się, rozwijać i zintegrować w określonym ściśle czasie.

Gdy odruchy te nie zostaną zintergowane w odpowiednim przedziale czasowym, aktywizuje się wtedy tyłomózgowie i mózg zaczyna działać na poziomie przetrwania (mniejsza wtedy jest aktywność struktur wyższego rzędu odpowiedzialnych za percepcję, planowanie, racjonalne myślenie i zachowanie się).

niepowodzenia szkolne u dzieci

Może być wiele niezintegrowanych schematów odruchów. Przykładowo takie odruchy jak MORO, ATOS (Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny), STOS (Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny) i TOB (Toniczny Odruch Błędnikowy) mogą powodować:

  • tendencje do garbienia się (wady postawy ciała),
  • trudności w koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • trudności z koordynacją górnej i dolnej części ciała,
  • trudności z równowagą,
  • trudności z koncentracją uwagi,
  • obniżone zdolności manualne, rozwój chwytu, utrudniać naukę pisania,
  • trudności z orientacją i percepcją  przestrzeni,
  • trudności w przetwarzaniu słuchowym,
  • brak poczucia bezpieczeństwa,
  • labilność emocjonalną,
  • lęk i niepewność.

To jest tylko kilka przykładów.

Co powinno zwrócić uwagę?

  • jak dziecko sobie radzi w sferze emocjonalnej (czy ma lęki, czy stroni od nowych miejsc i ludzi, czy ma tendencje do obrażania, czy jest labilne emocjonalnie itp.)
  • jak rozwija się motoryka duża i mała (jaką ma postawę, jak chodzi, czy stabilnie i prawidłowo siedzi, jak chwyta przedmioty, czy szybko się męczy, czy unika aktywności fizycznej itp.)
  • jak radzi sobie z nauką (koncentracja, praca na lekcji, jak radzi sobie z czytaniem, pisaniem, liczeniem,  czy łatwo przyswaja ćwiczenia i zadania ruchowe na lekcji wychowania fizycznego)
  • jak rozwija się mowa.

Przyczyny trudności szkolnych u dzieci – zapobieganie niepowodzeniom szkolnym

Należy pamiętać, że każdy przypadek dziecka jest inny. Gdy zaobserwujesz, że twoje dziecko z czymś sobie nie radzi warto byś udała się do specjalisty (np. fizjoterapeuty dziecięcego, terapeuty integracji sensorycznej, neurologopedy).   Terapeuta po przeprowadzeniu wywiadu i szczegółowego badania, może  pokierować dalej i wyjaśnić jakimi ćwiczeniami możesz wesprzeć rozwój swojego dziecka.  Jedną z metod wykorzystującą pracę ze schematami odruchów jest program opracowany przez dr Svetlanę Masgutovą, którego celem jest aktywizacja mechanizmów samoregulacji poprzez stymulację schematów odruchów.

Pamiętaj, że nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy na temat funkcjonowania mózgu, układu nerwowego czy rozwoju psychologicznego dzieci. Jednak uważność i czujność może pomóc w uzyskaniu szybkiej pomocy ukierunkowanej na indywidualne potrzeby twojego dziecka.

 

O autorce:

Hanna Rychlik – z wykształcenia fizjoterapeutka, absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Ukończyła studia podyplomowe: pedagogiczne oraz wczesne wspomaganie rozwoju z integracją sensoryczną. Systematycznie podnosi swoje kwalifikacje biorąc udział w specjalistycznych szkoleniach z zakresu masażu, terapii manualnej i pracy z dziećmi. Jednym z wielu ukończonych kursów jest „MNRI Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych”. Jest również Trenerką Mentalną – pomaga dzieciom i dorosłym (w tym również sportowcom) rozwinąć ich potencjał oraz uczy ich efektywnego zarządzania własnymi zasobami. Jej pasją są szachy – ma kwalifikacje instruktorskie i szkoli dzieci i młodzież. W swojej codziennej pracy wykorzystuje holistyczne spojrzenie na różne aspekty zdrowia. 

O sobie: „Mam kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z dziećmi. Ważne dla mnie jest to by moja praca z drugim człowiekiem, którą wykonuję każdego dnia – była oparta na zaufaniu, zrozumieniu i akceptacji. Od dłuższego czasu aktywizuję rodziców i dzieci z różnym rodzajem niepełnosprawności m.in. poprzez organizację imprez, warsztatów, zawodów, treningów mentalnych (inicjatywa ZOBACZ GŁOS). Prowadzę dwie strony na facebooku na których dzielę się swoją wiedzą z zakresu treningu mentalnego, fizjoterapii, pracy z ciałem i swoim doświadczeniem. Serdecznie cię zapraszam do mojej przestrzeni. Jeśli masz pytania śmiało napisz do mnie!”

https://www.facebook.com/HannaRychlikTrenerMentalny/

https://www.facebook.com/Cudownie-zakr%C4%99ceni-106325114856293/

przyczyny niepowodzeń szkolnych u dzieci

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.