Czy warto stosować kolagen?

Czy warto stosować kolagen?

Kolagen to białko, którego synteza zanika już od 25 roku życia. Czy warto stosować kolagen? I jaki kolagen suplement diety warto wybrać?

jaka jest rola kolagenu

Jaka jest rola kolagenu?

O tym, jaką rolę pełni kolagen w naszym organizmie, opisałam dokładnie w osobnym poście. Jeśli nie czytaliście, to Was odsyłam. Natomiast w skrócie wypiszę najważniejsze funkcje. Zacznę od tego, że kolagen to główne białko budulcowe, znajdujące się w kościach, mięśniach, skórze i ścięgnach. Podstawowym zadaniem kolagenu jest łączenie ze sobą komórek. Z tego względu  stanowi element budulcowy większości organów, a w szczególności skóry, kości, zębów, chrząstek, naczyń krwionośnych, a także rogówki oka.

Podstawową rolą kolagenu jest pozytywny wpływ na kości, stawy, ścięgna, a także więzadła. Ponadto:

Korzystnie wpływa na układ trawienny

Kolagen przede wszystkim wspiera proces regeneracji uszkodzonych ścian komórkowych. Ponadto dostarcza lecznicze aminokwasy, które pomagają w leczeniu refluksu, zespołu nieszczelnego jelita i choroby Leśniowskiego-Crohna.

Jest pomocny w procesie odchudzania

Odpowiedni poziom kolagenu umożliwia przemianę glukozy w energię. Dzięki pobudzonym procesom metabolicznym łatwiej zgubić zbędne kilogramy.

Chroni narządy wewnętrzne

Bardzo ważną funkcją kolagenu jest ochrona narządów wewnętrznych, takich jak nerki, wątroba i żołądek, poprzez stworzenie sprężystego rusztowania wokół nich.

Pozytywnie wpływa na kondycję włosów, paznokci i skóry

Wraz z wiekiem zmniejsza się ilość kolagenu, co z kolei przekłada się na pogorszenie kondycji naszej skóry. Dochodzą do tego oczywiście inne czynniki. Suplementacja kolagenu pozwala na poprawę kondycji nie tylko cery, ale również włosów oraz paznokci.

Jak kolagen wpływa na stan skóry i stawów?

Kolagen ma bardzo duży wpływ na kondycję naszej skóry, włosów oraz paznokci. Przede wszystkim odpowiada za:

  • jędrność i elastyczność skóry,
  • odpowiednie nawilżenie skóry,
  • mocne i grube włosy.

Kolagen jest także niezwykle ważny dla narządu ruchu, ponieważ odpowiada za jego prawidłowe funkcjonowanie. Białko to:

  • bierze udział w procesie produkcji mazi stawowej, 
  • zapewnia prawidłowy kształt i odporność na rozciąganie tkanek chrzęstnych,
  • zmniejsza aktywność enzymów, które mają wpływ na rozwój stanów zapalnych,
  • przyśpiesza regenerację tkanek.

W przypadku wystąpienia jakichkolwiek zaburzeń syntezy kolagenu dochodzi do odwapnienia szkieletu kostnego. To z kolei prowadzi do zwiększenia krychości kości oraz ich podatności na złamania.

Objawy niedoboru kolagenu

Niedobór kolagenu niesie za sobą wiele konsekwencji, do których można zaliczyć:

  • problemy z widzeniem,
  • osłabienie kondycji włosów, skóry i paznokci – włosy mogą zacząć nadmiernie wypadać, stają się cienkie i łamliwe, co może doprowadzić do łysienia. Z kolei kondycja cery ulega pogorszeniu, brakuje jej elastyczności i jędrności i pojawiają się zmarszczki. Pojawiają się zmiany skórne takie jak: wypryski, trądzik, przebarwienia. Można zaobserwować również powstawanie cellulitu, a pięty stają się szorstkie. Natomiast paznokcie zaczynają się rozdwajać,
  •  kruchość kości i podatność na złamania – to skutek odwapnienia szkieletu kostnego, składającego się aż w 90%  z kolagenu i  połączeń z wapniem, magnezem oraz fosforem,
  • osłabienie układu odpornościowego – niedobór kolagenu może prowadzić do rozprzestrzeniania się drobnoustrojów chorobotwórczych,
  • trudności w funkcjonowaniu wielu narządów,
  • utrudnione poruszanie się – jest to skutek osłabienia stawów.

Do symptomów niedoboru kolagenu można zaliczyć także bóle mięśniowe i stawów, krwawienia, osłabienie, a także stany depresyjne.

Kto jest narażony na niedoboru kolagenu?

Na niedobór kolagenu narażone są osoby po 25 roku życia, ponieważ to właśnie w tym okresie zmniejsza się jego synteza. Im jesteśmy starsi, tym synteza kolagenu jest mniejsza. Proces ten ulega znacznemu przyśpieszeniu przede wszystkim w okresie menopauzy, a skutkiem tego są zmiany hormonalne w postaci spadku poziomu estrogenów, mających wpływ na syntezę kolageny i zmianę jego właściwości. Z kolei około 60 roku życia nasz organizm nie jest już w stanie wytworzyć endogennego kolagenu. Dlatego kolagen suplement diety warto przyjmować, gdy skończy się 25 r.ż.

Warto dodać, że wiek to nie jedyna przyczyna niedoboru kolagenu. Na destrukcję włókien kolagenowych i zaburzeń w ich syntezie dochodzi również w innych sytuacjach. Przyczyną zaburzeń w procesie syntezy kolagenu może być:

  • nadmierna aktywność fizyczna,
  • obciążenia mechaniczne,
  • zaburzenia hormonalne,
  • niektóre choroby,
  • stres,
  • nadmierna ekspozycja na słońce,
  • zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura.

Kiedy powinniśmy stosować suplementację kolagenem?

Czy warto stosować kolagen? Oczywiście, że tak! A kiedy? Suplementację kolagenem warto rozpocząć już po ukończeniu 25 roku życia.

Ponadto kolagen zaleca się również sportowcom, ponieważ wpływa on na budowę oraz utrzymanie mięśniowej. Do tego zmniejsza ryzyko kontuzji. Kolagen regeneruje ścięgna, mięśnie, więzadła oraz chrząstkę stawową. Zapobiega urazom i niweluje objawy chorób zwyrodnieniowych stawów. Dzięki regularnej suplementacji kolagenu zmniejszają się, a nawet całkowicie znikają bule stawów. Co ciekawe, jest to oparte badaniami.

Warto dodać, że szybszy rozpad włókien kolagenowych, powodują również, takie czynniki, jak:

  • nadmierna ekspozycja na słońce,
  • palenie papierosów,
  • picie alkoholu,
  • nadmierna aktywność fizyczna.

W takiej sytuacji również należy rozważyć włączenie suplementu do codziennej diety.

Jak działają suplementy z kolagenem?

Naturalnym źródłem kolagenu są przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego, m.in. galaretka wieprzowa i rybna, chrząstka rekina, podroby – wątróbka oraz serce, gotowane kurze łapki. Dodam tylko, że z tymi produktami trzeba uważać, ponieważ posiadają dużą ilość tłuszczy i mogą przyczynić się do wzrostu stężenia cholesterolu.

Niestety, nawet jeżeli włączyć do codziennej diety te produkty, to nie uda Ci się dostarczyć odpowiedniej ilości białka, aby uzupełnij jego niedobory w organizmie. Zwłaszcza, że im jesteś starsza/y, tym mniej kolagenu się wytwarza.

W takim razie jak uzupełnić niedobór kolagenu? Tu doskonale sprawdzi się wysokiej jakości kolagen suplement. Oczywiście powinny to być produkty wysokiej jakości. Marka healthlabs opinie ma świetne właśnie w kwestii kolagenu.

czy warto stosować kolagen

Jak wygląda prawidłowe przyjmowanie kolagenu?

Już wiecie, czy warto stosować kolagen. Warto jednak mieć jeszcze wiedzę na temat prawidłowego przyjmowania kolagenu. Oczywiście wybieraj wysokiej jakości produkty, które mają pozytywne opinie.

Przy suplementacji kolagenu bardzo ważne jest, aby przyjmować go razem z witaminą C, która bezpośrednio uczestniczy w syntezie włókien kolagenowych. I co najważniejsze – nie musicie pamiętać o tym sami, ponieważ kolagen suplement diety jest dostępny właśnie w połączeniu z  witaminą C, jak np. BeautyMe.

Istotne jest też spożywanie witaminy E oraz nawadnianie organizmu. Picie co najmniej 2 litrów wody dziennie, a także racjonalne żywienie to w końcu najważniejsze zasady zdrowego odżywiania. A suplementacja stanowi do tego dodatek.

Efekty suplementowania kolagenem

Systematyczne stosowanie kolagenu niesie za sobą wiele korzyści:

  • pozytywnie wpływa na stan skóry, która staje się bardziej elastyczna, jędrna, odpowiednio nawilżona i gładka, 
  • poprawia wygląd oraz kondycję włosów, a także zmniejsza ich wypadanie,
  • zmniejsza łamliwość paznokci,
  • spłyca zmarszczki,
  • redukuje rozstępy, cellulit.

Czy warto stosować kolagen? Zdecydowanie tak! Osobiście suplementuję kolagen od dawna, o czym wspomniałam we wpisie SUPLEMENTY DLA BIEGACZA. Ja zaczęłam przede wszystkim ze względu na to, że biegam i robię długie dystanse. Miałam chwilowy problem, że po biegu bolało mnie kolano – nawet po dobrej rozgrzewce. Polecono mi właśnie stosowanie kolagenu i powiem Wam, że obecnie nie mam problemu z bólem po bieganiu. Oczywiście zdarzy się, że coś zaboli, bo się nie rozciągnęłam, a zrobiłam 15 km (głupota ludzka!), ale to chwilowe kontuzje.

Po dłuższej suplementacji zauważyłam również poprawę kondycji skóry i to całkiem sporą. Pojawiają się wypryski, ale są one rzadkie. Widzę, że twarz jest jakby bardziej nawilżona i ładniejsza (pomijam wory pod oczami, które są wynikiem płaczu i nieprzespanych nocy). Dodam, że miałam bardzo dużo stresu, mało spałam i jednocześnie miałam wiele spraw na głowie, więc domyślacie się, że utrzymanie cery w dobrej kondycji, graniczyło z cudem. Paznokcie i włosy także są w lepszym stanie, choć o nie dbam również w inny sposób.

Kolagen stosuje także moja mama (ja jej dobrałam suplementację) – miała problemy ze stawami. I od razu zaznaczę, że była bardzo sceptycznie nastawiona i nie bardzo wierzyła w moc kolagenu. Dziś mija 1,5 roku, od kiedy na stałe suplementuje kolagen.

Ja stosowałam kolagen trzech firm – przyznam, że chciałam sprawdzić kilka, a że miałam taką możliwość, to spróbowałam. Obecnie jestem wierna dwóm firmom, ale stosuję głównie suplementy healthlabs. Tam do wyboru mamy kilka suplementów z kolagenem:

BeautyMe

BeautyMe o kolagen z witaminą C bez żadnych dodatków. I był to mój drugi kolagen, który stosowałam kilka miesięcy i jak dla mnie PETARDA! Suplement jest w formie proszku. A na koniec mam dla was healthlabs kod rabatowy:

<< Na hasło niedoskonalamama macie 10% zniżki przy zakupie suplementów na stronie healthlabs>>

kolagen suplement

GlowMe

Tutaj oprócz kolagenu znajdziemy również:

  • suchy ekstrakt z nasion winorośli właściwej, wspomagający procesy przeciwstarzenia skóry,
  • hialuronian sodu, który odpowiada za  zdrowy wygląd skóry, a także redukuje zmarszczki,
  • witamina A, korzystnie wpływająca  na kondycję skóry. Ponadto utrzymuje prawidłowy stan błon śluzowych i ma pozytywny wpływ na nasz układ odpornościowy,
  • witamina E, chroniąca przed stresem oksydacyjnym,
  • witamina C, która nie tylko wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego i nerwowego, ale również bierze udział  w produkcji kolagenu.

ProtectMe Recovery+

Tutaj mamy prawdziwą bombę witaminową, która przyda się w jesienno-zimowym okresie. Ja dopiero zaczynam suplementację od września. Akurat beautyMe się kończy i przejdę na ProtectMe Recovery +. W składzie znajdziemy:

A Ty stosujesz kolagen?

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.