Najważniejsze zasady zdrowego odżywiania – TOP 6

Najważniejsze zasady zdrowego odżywiania – TOP 6

Chcesz zdrowo się odżywiać, ale nie wiesz jak? Oto najważniejsze zasady zdrowego odżywiania, zalety oraz skutki nieprawidłowego żywienia.

najważniejsze zasady zdrowego odżywiania

Podstawowe zasady zdrowego odżywiania

Zdrowy styl życia prowadzę już od wielu lat. I uwierzcie mi, że kiedyś było zupełnie odwrotnie. Niestety poznałam skutki nieprawidłowego odżywiania w postaci problemów ze zdrowiem. Miałam złe wyniki i lekarze rozkładali ręce. Dopiero po pewnym czasie okazało się, że problem tkwi w niedoborze witamin i składników mineralnych. Wtedy otworzyłam oczy, zaczęłam interesować się dietetyką, zmieniłam sposób żywienia. Nie trzeba było długo czekać, abym odczuła zalety zdrowego odżywiania. Dziś, gdy prowadzę zdrowy styl życia kolejny rok, chętnie dzielę się swoją historią oraz (niewielką) wiedzą. Dlatego przygotowałam dla Was najważniejsze zasady zdrowego odżywiania, które warto wprowadzić. 

Pij co najmniej dwa litry wody

Dwa litry wody to dość sporo, ale jeśli rozłożysz to na cały dzień, to jest to zaledwie 8 szklanek. Warto zaopatrzyć się w butelkę z widocznymi mililitrami. W ten sposób świetnie kontrolujesz ilość wypitej wody.

Co jeśli nie przepadasz za wodą? Nic straconego! Uwierz, że ja też nie lubiłam. Moim napojem był.. LIFT (taka stara już jestem.. Jeśli wiesz, co to LIFT, to jesteśmy w podobnym wieku :D). Zaczynałam picie wody od smakowych. Tego nie rób, bo to był błąd. Wody smakowe mają pełno zbędnych dodatków oraz cukier. Jeśli nie jesteś w stanie jej przełknąć, dodaj do niej sok z cytryny lub świeże owoce. Z czasem dodawaj coraz mniej, aż zaakceptujesz smak wody. Mnie to poszło bardzo sprawnie, a dziś nie piję praktycznie nic poza wodą. Z kolei napoje gazowane, które niegdyś kochałam, mogłyby dla mnie nie istnieć.

Spożywaj posiłki regularnie

Podstawową zasadą zdrowego odżywiania jest regularne spożywanie posiłków. Zapewne słyszałaś/eś, że powinno się jeść 5 posiłków dziennie. Od razu Ci napisze, że to mit, o którym pisał trener personalny we wpisie mity żywieniowe, w który sama długo wierzyłam. Każdy organizm jest inny. Bardziej niż ilość posiłków, liczy się ilość i jakość kalorii. To, ile posiłków zjesz, zależy od Ciebie.

Osobiście staram się jeść 4, maksymalnie 5 posiłków dziennie, bo to najbardziej mi odpowiada. Nie czuję się głodna i panuję nad tym, co jem. Najważniejsze, abyś starał/a się odżywiać regularnie. Zarówno głodówki, jak i objadanie się nie są wskazane. Najważniejsze, aby starać się systematycznie jeść co kilka godzin 🙂

Czytaj składy

Omawiając najważniejsze zasady zdrowego odżywiania, numerem jeden jest zasada: CZYTAJ SKŁADY!!!! To jest podstawa. Niestety wiele osób wciąż tego nie robi. Ba, ja sama tego nie robiłam. Skład powinien być prosty, krótki, bez zbędnych dodatków. Uczulam Was też na składy produktów „fit” czy „light”, które nie są ani takie FIT, ani takie light. Warto poznać podstawowe oznaczenia, wypisać sobie, które składniki są dobre, neutralne, a które złe. Wiem, że na telefon można ściągnąć aplikację.

Oczywiście pamiętaj, że wszystko jest dla ludzi. Jak raz na jakiś czas sięgniesz po produkt o złym składzie, nic się nie stanie!

Ogranicz spożycie cukru i słodyczy

Brzmi niefajnie, prawda? Dla mnie to był jeden z najtrudniejszych kroków, ponieważ jestem uzależniona od słodyczy. Od razu napiszę Ci, że nie musisz się martwić. Zasady zdrowego odżywiania wcale nie wykluczają całkowitej rezygnacji ze słodkości. Wszystko jest dla ludzi, byleby z umiarem 🙂 Czytaj składy produktów, staraj się wybierać zdrowsze słodkości, a także przyrządzaj samodzielnie w domu. Na moim blogu znajdziesz mnóstwo prostych i smacznych przepisów na fit ciasta i ciasteczka m.in. muffinki z daktylami bez cukru, fit batony snickers, które są lepsze niż oryginał 😀

Dbaj o różnorodność posiłków

Omawiając najważniejsze zasady zdrowego odżywiania, nie można pominąć różnorodności posiłków. Im dieta będzie bardziej różnorodna, tym więcej składników odżywczych dostarczysz swojemu organizmowi.

Co to znaczy różnorodna? A to taka, w której znajdzie się miejsce na wiele warzyw, owoców i innych produktów, bogatych w różne witaminy. Sięgaj po owoce i warzywa sezonowe. Staraj się jeść różne produkty, a nie ograniczać do kilku wybranych. Dzięki temu będziesz spożywać znacznie więcej witamin i minerałów, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Twoja codzienna dieta powinna być bogata w:

  • produkty zbożowe m.in. płatki zbożowe, chleb razowy czy otręby,
  • warzywa,
  • owoce,
  • produkty mleczne,
  • dobre źródła białka –  mogą to być rośliny strączkowe, nabiał, jaja, mięso,
  • zdrowe tłuszcze.

Sięgaj po produkty zbożowe, takie jak mąka, pieczywo razowe, kasza gryczana, ryż brązowy czy makaron pełnoziarnisty. Bardzo cennym elementem codzienne diety są płatki np. owsiane. Można z nich stworzyć wiele ciekawych przepisów np. owsiankę, a także dodać do koktajli czy smoothie bowl.

zasady zdrowego odżywiania

Ogranicz alkohol

Wszystko jest dla ludzi, ale warto ograniczyć spożywanie alkoholu 🙂 Niestety niesie on za sobą szereg negatywnych skutków.

Zalety zdrowego odżywiania

Znasz już najważniejsze zasady zdrowego odżywiania. Teraz czas na to, aby wytłumaczyć Ci, dlaczego warto dobrze jeść. Oczywiście racjonalne żywienie wpływa pozytywnie na wiele płaszczyzn i na wiele układów. Przedstawię Ci za to główne zalety zdrowego odżywiania:

  • lepsze samopoczucie,
  • utrata wagi,
  • brak niedoboru witamin i składników mineralnych,
  • polepszenie stanu zdrowia,
  • poprawa kondycji skóry, włosów i paznokci,
  • poprawa metabolizmu,
  • zmniejszenie ryzyka zachorowania np. na cukrzycę,
  • zmniejsza ryzyko otyłości,
  • oczyszcza z toksyn,
  • zwiększa witalność.

podstawowe zasady zdrowego odżywiania

Skutki nieprawidłowego odżywiania

Nieprawidłowo zbilansowana dieta niesie za sobą nieprzyjemne skutki w postaci:

  • chorób układu sercowo-naczyniowego,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • cukrzycy typu 2,
  • otyłości, kamicy żółciowej,
  • niedokrwistości osteoporozy,
  • niektórych chorób nowotworowych,

Wspomaganie organizmu suplementami

Gdyby kilkanaście lat temu ktoś powiedział mi, że będę systematycznie łykać suplementy, wyśmiałabym go. Dziś witaminy i minerały stanowią obowiązkowy element mojej codzienności. Oczywiście, co zawsze podkreślam, suplementy ZAWSZE stosujemy po wykonanych badaniach i konsultacji z lekarzem. Ja robiłam sobie kursy z dietetyki, w tym o suplementacji, aby umieć dobrać odpowiednie suplementy i dawkę do swoich potrzeb. Na samym początku konsultowałam to również z moim lekarzem, aby upewnić się, że posiadam podstawową dawkę i dobrze myślę. Wykonuję badania kontrolne co pół roku, na niektóre witaminy/minerały co roku, aby cały czas wiedzieć, czy jest ok.

To dla mnie bardzo ważne, bo zdarzyło mi się przedawkować witaminę B12. Akurat był to mój błąd, ponieważ łykałam tabletki nie z tego opakowania, co powinnam (miałam witaminę B12 w mniejszej i większej dawce. I zamiast sięgnąć po mniejszą, to brałam z opakowania, gdzie było jej znacznie więcej). I dzięki badaniom zobaczyłam, że coś jest nie tak. Stosuje głównie witaminy i minerały 3 sprawdzonych firmy, w tym suplementy Healthlabs. Opinie mają bardzo dobrą, a sama korzystam z nich już od ponad roku. Na hasło niedoskonalamama macie rabat 10% na stronie healthlabs.pl,  a w trakcie mega okazji nawet i 20% 🙂

Jeśli masz jakieś niedobory, warto sięgnąć właśnie po suplementy. Tak jak wspomniałam, najpierw zrób badania, umów się na wizytę z lekarzem, aby omówić wyniki i na ich podstawie dobierz odpowiednią suplementację. Pamiętaj również, że suplementacja stanowi dodatek i w żadnym wypadku nie może zastąpić racjonalnego żywienia!

A Ty już wprowadziłaś/eś zasady prawidłowego żywienia do swojego życia? Daj mi znać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.